Huisstijlhandboek laten maken
Een huisstijlhandboek is een gebruikshandleiding om de huisstijl van de onderneming te bewaken of consistent te houden. Een consistente huisstijl straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. De toepassing van een logo ontwerp wordt vastgelegd in een huisstijlhandboek. Wanneer je een huisstijl ontwerp bij mij afneemt is er de mogelijkheid om een huisstijlhandboek te laten maken of je ontvangt een beknopte sheet met de kleuren en lettertypes aangeleverd (free of charge).
1. De onderneming
Waar staat de onderneming voor en wat zijn de kernwaarden ? Wat is de doelgroep en hoe wordt deze bereikt? Wat is de branche waar de onderneming werkzaam in is? Is dat regionaal, nationaal of internationaal (en daardoor meertalig)? In de huisstijl handleiding wordt daar verder op ingegaan door deze onderdelen toe te lichten met voorbeelden en sjablonen.
2. Logo ontwikkeling
Op welke manier mag het beeldmerk gebruikt worden en op welke wijze niet? Los van elkaar of juist niet? De positionering en verhoudingen van het logo op klein formaat of groot formaat drukwerk. Het is belangrijk dat dit consequent doorgevoerd wordt in alle communicatiemiddelen en of er uitzonderingen zijn. Hoe ziet het logo er uit in kleur, zwart-wit, diapositief of geprojecteerd.
3. Logo ondertitel
Als de onderneming een slogan of pay-off hanteert is het verstandig om deze vast te leggen in het huisstijlhandboek en te deponeren als merk. Hoe ziet deze slogan er uit? Is dit altijd in combinatie met het logo of mag dit ook los in het huisstijl ontwerp worden toegepast.
4. Branding kleuren
Tijdens de ontwikkeling van een huisstijl ontwerp is het belangrijk om rekening houden met het kleurgebruik. Er met aandacht gekeken in het bepalen van de juiste kleuren voor alle verschillende communicatiemiddelen. Op print- en drukwerk komen kleuren anders over dan op het beeldscherm of folie van een autobelettering. Daarom zorg ik ervoor dat de PMS, CYMK en RGB kleuren goed worden vastgelegd en indien nodig ook folie- en ral-kleuren.
5. Typografie en uitlijning
Een belangrijk onderdeel van het huisstijlhandboek en de corporate identity is de typografie. Welke lettertypen en welke verschillende verschijningsvormen worden er gebruikt? Hoe worden fonts gebruikt voor intern en extern gebruik? Welke fonts worden er aangeleverd aan de klant. Allemaal belangrijk voor een consistente branding.
6. Huisstijl onderdelen
Dit betreft al het druk- en printwerk zoals briefpapier, folders, visitekaartjes, enveloppen, etc. Door een consistent en uniform gebruik te maken van deze communicatiemiddelen vormt dit een sterk imago. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid, herkenning en betrouwbaarheid.
7. Beeldtaal
Ik kies een uniforme stijl voor fotografie en licht dit duidelijk toe. Idealiter adviseer ik één vaste fotograaf.
8. Copy
Ik adviseer voor één manier van aanspreken, u of jij. En we voeren dit consistent door in de overige middelen. De ‘tone-of-voice’ kan verschillen, afhankelijk van het medium dat ingezet wordt. Ook de doelgroep kan invloed hebben op de tekstuele inhoud. Hier maken we goede afspraken over. Bijvoorbeeld: LinkedIn is zakelijk gericht, Instagram is toegankelijker.
9. Social Media tekst en beeld
Social media is een belangrijk onderdeel van mijn marketing strategie vooral wanneer je als coach naar buiten treedt wat meer gericht is op een personal branding dan is een belangrijk onderdeel om goed neer te zetten. Hier leggen we zaken zoals afbeelding gebruik, tekstgebruik, hashtags en profielafbeeldingen vast.
10. Huisstijlhandboek
Alle bovenstaande punten voeg ik samen tot één handzaam huisstijlhandboek in pdf formaat. Dit huisstijlhandboek kan je als naslagwerk gebruiken voor items die in de toekomst ontwikkeld worden of sturen naar een drukkerij zodat de huisstijl conform manual gedrukt wordt.
Wil je meer weten hoe wat een huisstijlhandboek inhoud of wil je een prijsopgave dan kan je dat hieronder aanvragen: